Open je blik dag 4

Zomerkamp2013 dag4 Zomerkamp2013 dag4

Gisteren bij ’t nachtspel waren we Maud vergeten. Toen iedereen al gezocht en gevonden was en naar binnen was gegaan, zat Maud nog altijd verstopt in een struik…

Na een paar minuten, toen ’t wel erg stil werd op ’t grasveld kwam ze voorzichtig tevoorschijn en zag ze dat alle vogels gevlogen waren. Dit viel natuurlijk niet in goede aarde. Een leerzaam moment voor ons allen. Ook ’t nachtspel op ’t grote grasveld moeten we voortaan affluiten zodat iedereen weet dat ’t spel afgelopen is. Over de jeugd hoeven we ons geen zorgen te maken want die gaan per groep op pad, maar ook hun zullen we in’t vervolg affluiten. ’s Ochtend bij het ontbijt hebben we van dit voorbeeld in de hele groep “compost” gemaakt. D.w.z., we hebben dit voorbeeld over wat er mis kan gaan uitgepakt en geïllustreerd met andere voorbeelden uit hun eigen situaties. Zo werd ons duidelijk dat frustratie (bijvoorbeeld als je geraakt word door wat iemand doet of zegt) als één groot domino-effect doorwerkt, als je het niet aan het licht brengt door het uit te spreken.

Bijvoorbeeld: iemand wordt geraakt, spreekt dat niet uit. Reageert naar een ander koud en kil. Deze vader komt even later zijn zoon tegen, en is nu zelf ook gefrustreerd en daarom geeft hij deze een felle reactie. Dit kind reageert zich weer af op een ander kind. En in een mum van tijd loopt iedereen boos en gefrustreerd rond.

Terwijl als de eerste zich afvraagt: “heeft de andere dit met opzet gedaan?”, dan zou hij een heel ander antwoord kunnen geven, en zou de kettingreactie die normaal ontstaat voorkomen kunnen worden. Zo blijft de schade beperkt tot één persoon, namelijk degene die als eerste geraakt werd. Trouwens, los van het feit of iemand het met opzet doet of niet…. We hebben altijd de keuze. Beantwoord ik met kwaadheid of liefde en alleen door liefde stopt het gedonder.

Zomerkamp2013 dag4

Na het eten, hebben we voor het eerst het kampliedje van dit jaar geoefend met live-muziek, van ons eigen orkest. Het gaat steeds beter. Al blijft het voor sommigen van ons nou eenmaal altijd moeilijk om die pasjes en bewegingen onder de knie te krijgen….

Zomerkamp2013 dag4

In de mis sprak kapelaan vanmorgen over “Blik op de weg”. Dat televisieprogramma laat zien hoe mensen op de openbare weg overtredingen begaan. Bumper kleven, rechts inhalen, maar ook te langzaam rijden, kunnen een gevaar opleveren.

Zomerkamp2013 dag4 Zomerkamp2013 dag4

Als je blik niet op de weg gericht is, maar je alleen bezig bent met jezelf, bv. je eigen haast, ben je niet goed bezig. Ook in het leven met de mensen om ons heen, is het nodig dat we onze blik niet alleen op onszelf richten. We mogen blijven kijken: wie is de ander, en wat heeft hij nodig.

Daarna ging iedereen zijn eigen gang, de één sloeg de laatste hand aan zijn blik, door de anderen werd er druk geknutseld aan de attributen voor morgen (als de liedjes gepresenteerd worden aan de familie en aan elkaar). Weer anderen vonden dat hun dansje nog een keer door geoefend moest worden, om de choreografie goed in de benen te krijgen, of de tekst beter onder de knie te krijgen. Want nog tijdens het ontbijt stelde Hugo vast: “Voor ons liedje moeten we wel 43 verschillende blikken onthouden, dat is wel niet eerlijk!

Zomerkamp2013 dag4 Zomerkamp2013 dag4

‘s Middags zochten degenen die dat wilde een plekje op in de schaduw en daar vertelden we op veler verzoek toch het themaverhaal met als titel: “Open je blik”! Het verhaal ging over Jochem, een man die, na een ruzie met zijn partner, alleen op pad ging en uitkwam in een klein dorpje geheten “Open je blik”. Daar komt hij in een hotel terecht, waar hij tegen zijn verwachting in een gastheer ontmoet met een hartelijke en uitnodigende blik, die hem goed verzorgd met een fijn bed en lekker eten. Hij komt tot een gesprek met deze meneer, en vertelt hem van de ruzie met zijn vriendin, en dat hij haar maar jaloers vindt en zelf geen enkele schuld heeft in het conflict. De man vraagt nog voorzichtig of hij zich er werkelijk niets bij voor kan stellen, zelf geen jaloezie kent. Maar hij heeft er echt geen weet van.

Zomerkamp2013 dag4 Zomerkamp2013 dag4

Wanneer hij de hotelbaas vraagt om een tip, wordt hij met enthousiasme verwezen naar de lokale brillenwinkel. Maar omdat hij eigenlijk vroeg om een museum, kan deze tip hem niet echt bevallen. Vooral uit goed fatsoen gaat hij uiteindelijk toch naar deze winkel toe. Ook daar wordt hij met een heel vriendelijke blik ontvangen, en tot zijn schrik en verbazing wordt hij uitgenodigd om een bril uit te proberen. Deze bril laat hem de wereld op een andere manier bekijken: hij ervaart opeens jaloezie, bij de mooie huizen en auto’s die hij in het dorp ziet staan. Als hij de bril terugbrengt, wil hij eigenlijk geen andere meer proberen. Toch wordt hij overgehaald, en probeert nog een andere bril: nu ziet hij allemaal dingen waar hij bang van wordt. Dat is uiteraard geen fijne ervaring. Als hij deze bril terugbrengt, bedankt hij vriendelijk voor het aanbod om nog een derde bril te proberen. Maar als de aardige man en vrouw in de winkel uitleggen dat deze bril alles zal veranderen, wil hij het nog één keer proberen. En wat beloofd werd blijkt waar…de bril verandert totaal zijn kijk op de wereld. Hij komt blij terug en vraagt wat er nu precies is gebeurt met die brillen. De mensen van de winkel vertellen hem dat de brillen bedoeld zijn om zich bewust te worden van wat er in hem zit, en begrip te krijgen voor anderen. Er zat dus toch jaloezie in hem, want de bril kon alleen zichtbaar maken wat er van binnen in iemand leeft. De laatste bril, was de bril van Gods Liefde.

En aan de hand van dit verhaal hebben we met jong en oud gesproken over wat hen had aangesproken in het verhaal, en wat hen zei vanuit hun eigen belevingswereld bekeken.

Het is elke keer weer wonderlijk hoe openhartig iedereen is, en wat iedereen uit een verhaal kan halen. De veelzijdigheid van de reacties maakte dat we elkaar weer een stukje beter leerden kennen.

Zomerkamp2013 dag4 Zomerkamp2013 dag4

Na dit geestelijk inspannende intermezzo, gingen we over naar het luchtigere en nattere gedeelte van de dag. Theo en Michiel hadden voor ons weer een spellencircuit klaarstaan. Dit keer met behulp van gevulde waterballonnen. De gang van zaken moge duidelijk zijn: net als gisteren liep dit uit op gespetter en gespatter en een aangename chaos. Waarvan dit keer Theo de pineut was. Ondanks zijn verstopacties wisten ze hem toch te vinden, en moest hij het met een hele bak water ontgelden.

Zomerkamp2013 dag4  Zomerkamp2013 dag4
 Zomerkamp2013 dag4

Na de laatste avondmaaltijd van dit kamp gingen alle groepen de liedjes presenteren aan Vivian en Marieke voor de laatste finishing touch. Het is fantastisch om te zien waartoe onze jeugd al zelfstandig in staat is.

Zomerkamp2013 dag4 Zomerkamp2013 dag4

Dit elfde kamp laat zien, dat investeren in de jeugd (en dus de toekomst) geen overbodige luxe is. Het is alle moeite waard geweest! Het is genieten met volle teugen als je ziet hoe deze groep met elkaar omgaat en voor elkaar zorgt.