Open je blik dag 1

Vandaag ging ons 11de zomerkamp van start met als thema “Open je blik”.

Zoals gewoonlijk vertrokken we na de Heilige mis naar de plek van bestemming. Home Franck in Gemmenich. De deken pakte ’t kampthema al uit tijdens de mis en zo kregen we al een voorproefje van wat er nog ging komen.

Gisteren waren onze ‘jonge’ mannen en onze keukenprinses al ’t kampement gaan opmaken. Toen ze in Gemmenich aankwamen waren ze daar nog alles op aan ’t ruimen van de vorige groep. Een groep Thaise muzikanten (zoomen) was net vertrokken. Hun sporen moesten nog worden weggewerkt zodoende kon Ineke de keuken nog niet inrichten. De slaapzalen en de eetzalen werden alvast klaargemaakt en ’t voorraadhok werd gevuld met onze voorraad voor deze week.

De oudere jeugd trok bij aankomst naar de slaapzalen en maakten daar alles klaar voor het lot! Dat wil zeggen dat de slaapplaatsen door het lot gekozen en verdeeld worden. Ineke trok gelijk de keuken in om alles klaar te zetten en klaar te maken voor de eerste lunch. Dit keer is ze voor het eerst sinds 8 jaar niet meer vergezeld door haar trouwe kompaan Arno.

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Mattie gaat dit jaar zijn “schort” overnemen. Ietwat onwennig gaan we van start. De een na de ander komt de keuken binnenlopen om te helpen, maar dat maakt het eerder onrustiger dan rustiger. Een kort overleg wordt ingelast en doet wonderen. Daarna loopt alles gesmeerd. Arno en Ineke waren een goed op elkaar ingespeeld team, die zonder veel woorden wisten wat ze aan elkaar hadden. Dat zal nu even wennen zijn, maar met een goede communicatie zal het ook dit jaar wel lukken. Daar hebben we alle vertrouwen in.

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Voor het eten begonnen we met het zingen van ons gezamenlijke kamplied: “aantrekkingskracht”. Het refrein gaat als volgt: “Wie trek je aan, wat trek je aan, wat trek je je aan, wie trek ik aan, wat trek ik aan, wat trek ik me aan”

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Noelle, Janneke en Claire hebben in de vluggigheid er al wat danspasjes bij gemaakt en zo konden we meteen met de hele groep van start gaan.

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Na het eten deden we met enkele vrijwilligers de afwas. De rest van de groep ging al de place mats maken. Het is een genot om te zien hoe iedereen aan het scheuren en plakken slaat. Ze helpen elkaar, inspireren en vullen elkaar naar hartenlust aan. Wat voor de ene een opgave is, is voor de andere een buitenkansje om zijn creatieve neigingen ten toon te spreiden.

Dit kamp heeft net als andere jaren voor elk wat wils. Brechtje zei op een gegeven moment: “daar heb ik géén zin in”, waarop Vivian zei: van wie ben jij familie”? “Van de géén zin familie”! antwoordt Lianne spontaan. De hele tafel begint te lachen en beide meisje kijken elkaar aan en begrijpen er niets van. De conversatie tussen beide is een feest om naar te luisteren.

We hoorden ook in het langslopen Brechtje tegen Lianne zeggen; “jij bent best aardig hoor!”.

Lianne een van de nieuwelingen valt op de plaats net als de andere nieuwelingen wordt ze gelijk in de groep opgenomen. Het is net één grote familie.

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Degene die snel klaar zijn met de place mat trekken naar buiten, zoeken een bal en gaan aan de slag. Menig balletje wordt hier getrapt of gegooid. Rex numero vier is de nieuwe herdershond van broeder Alfons. Hij kijkt net als Rex numero drie toe naar wat zich hier op het kampterrein afspeelt.

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Home Franck is in de loop van de jaren voor ons een oude vertrouwde plek geworden. Volgend jaar zal het een heel ander verhaal worden, want broeder Alfons gaat er aan het einde van het jaar mee stoppen! De toekomst zal leren hoe het verder zal gaan en of we hier nog eens terug zullen komen.

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Vanavond hadden we ons lievelingsgerecht op het menu staan; kipsaté, kroepoek en rijst. Je vraagt je af hoe ze deze hoeveelheid rijst gaar krijgt zonder er een plakboel van te maken!

Veel jeugd kijkt uit naar dit jaarlijks terugkerend gerecht en eet zich de buik vol. Als je niet goed oplet kom je kilo’s aan, zo lekker is het eten dat we hier krijgen voorgezet.

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Vol spanning kijkt iedereen uit naar vanavond want dan worden de ballonnen geschoten en de tweetallen door het lot gevormd. Dit keer is het extra spannend omdat je tegengestelde blikken kunt schieten; “afkeurende en goedkeurende blikken” of “nietszeggende en veelzeggende blikken”, “koude en warme blikken”.

Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1 Zomerkamp 2013 dag 1

Je schiet dus een blik die zowel een zon- als een schaduwzijde weerspiegelt. Deze “blik” is een uitnodiging, oproep of waarschuwing voor diegene die hem schiet. De ouderen riepen spontaan: “we willen wel schieten, maar we vertellen niet wat we geschoten hebben!”, want thuis wordt er later vaak gevraagd en ongevraagd naar verwezen.

Het ballonschieten blijft een hele happening.

Daniël schiet Bemoedigende/Ontmoedigende blikken, en vraagt: is dat goed?

Uitspraken van deze dag:

Het ene meisje tegen het andere; “Ze koken hier lekkerder dan mijn moeder!”.

Brechtje”Ik heb even geen zin, ik doe even niet.”

Vivian vraagt: “Van welke familie ben jij? Van de “geen-zin” familie….”