Lourdes 2023 – dag 2

Vandaag, roepingenzondag, begonnen we met de mis aan de grot. In alle vroegte stroomden de pelgrims vanuit alle kanten richting de grot. Het regende vanmorgen pijpenstelen, maar dat kon de pret niet drukken. Goedgezind trokken we met zijn allen naar de grot waar Maria zoveel jaren geleden verschenen is. Bij de grot vond vandaag de mis plaats. De vraag was geweest om wat vroeger te zijn, omdat de mis ook gefilmd en uitgezonden werd op de KRO. Wij waren dan ook op tijd aanwezig en dit had als bijkomend voordeel dat we een mooi plekje wisten te scoren zodat we, ondanks de drukte van ongeveer 1300 pelgrims, toch nog iets van de mis konden meekrijgen. De preek ging over Jezus de Goede Herder. Dit paste natuurlijk goed bij roepingenzondag. Wij werden allemaal opgeroepen om de deur van ‘de schaapsstal’ te nemen en ons zo te vereenzelvigen met Jezus. Dit kunnen we doen door te luisteren naar Zijn Stem, want die is overal te horen; ook in het dagelijks leven. Letterlijk door naar bisschoppen en priester te luisteren. Door ons sacramenteel te laten ondersteunen door diakens. Door ons te laten inspireren door de religieuzen die zich geroepen weten om de geloften van kuisheid, armoede en gehoorzaamheid af te leggen. Zo kunnen we ons allemaal op onze eigen manier inzetten om van ‘de schaapsstal’, oftewel de kerk, een blijvend en levend huis te maken! Heel toepasselijk hoorden we tijdens de preek heel zachtjes en vanuit de verte en soort koebel klinken. We zagen een aantal schaapjes en geitjes de berg afkomen die de preek zo letterlijk illustreerden. Dit sprak natuurlijk tot de verbeelding, zeker bij Dominic, die gelijk spontaan begon te blaten door de stille mensenmenigte waardoor de omstanders zich wat verrast omdraaiden naar dit kleine ‘schaapje’ die, in de kudde van de kerk, verregend op de schouders van zijn vader hing.

Na de kerkdienst besloot het grootste gedeelte van de groep naar een terrasje te gaan. Twee mensen van onze groep renden voorruit om te kijken of er plek was in een van onze favoriete restaurantjes. Dit bleek gelukkig het geval! De obers leken niet eens met de ogen te knipperen toen we met z’n 40 man sterk naar binnen dromden, neerstreken in het restaurant en om de beurt onze bestelling deden. Binnen no time hadden we allemaal wat te drinken voor ons staan. Zo brachten we de tijd door tot we van de ene tafel konden opstaan om aan de andere tafel te gaan zitten: de lunchtafel deze keer.

Na de lunch hadden we wat vrije tijd. Menig pelgrim trok zich terug op de kamer om een dutje te doen. Een aantal van ons besloten nog een stukje te gaan wandelen. Zo ontdekten we nieuwe plekjes en dat terwijl we hier al vele jaren rondlopen. We zagen allerlei dingen die er waarschijnlijk al vele jaren zijn, maar die we nog nooit gezien hebben!

In de middag namen we nog deel aan de sacramentsprocessie. Dit is altijd ontzettend indrukwekkend. Het is een internationaal programmaonderdeel en dat houdt in dat alle pelgrims, die aanwezig zijn in Lourdes, kunnen deelnemen. Het is een hele logistieke organisatie, maar leuk om te zien hoe alle pelgrims binnen de kortste keren opgesteld zijn in rijtjes van vier en zo gestructureerd in een processie worden geleid. Door de grote hoeveelheden mensen, is het vaak lastig om te zien waar de groep blijft. Daarom heeft bijna elke groep wel zijn eigen vaandel mee. Die van ons, waar Maria, Draagster van het Licht op zal staan, is nog in de maak. Deze keer moesten we het dus nog doen met het logo van onze stichting. Dat deze zijn werk doet, merkten we toen Loeke, Gijs, Manuel en Dominic onze richting uit kwamen lopen en ons in de grote mensenmassa wisten op te sporen. Dominic was hier overigens zeer verbaasd over, want hij riep luidkeels en heel verbaasd: “Huh, wat doen jullie nu weer hier!?” De processie begint altijd met een trompetstuk, ondersteund door trommels. Zodra de eerste noten klinken, komt het Allerheiligste naar buiten en precies op datzelfde moment daalt er een stilte over al die verzamelde mensen! Een stilte die blijft hangen totdat de processie voorbij is en eindigt met een plechtige zegen in de grote ondergrondse kerk, die deze keer bomvol zat! Na dit, altijd indrukwekkende programmaonderdeel, liepen we rustig richting het hotel, waar het weer tijd was om aan tafel te gaan.

Na het eten togen jong en oud naar beneden om in de conferentie zaal de documentaire van the Pope te kijken die op Disney Plus te zien is. Lang leve onze jeugdigen, die geabonneerd zijn op Disney Plus, want daardoor konden we de docu zien van het indrukwekkende en hoopvolle geloofsgesprek dat onze paus met enkele jongeren voerde. Sommigen van ons hadden dit thuis al gezien en waren daarvan diep onder de indruk. Mede daardoor maakten we van de gelegenheid gebruik deze docu samen te kijken. We hadden hiervoor alles in huis; denk aan HDMI-kabel, een groot scherm, een laptop en Disney Plus. Hierdoor waren ook de ouderen in staat om deze docu te zien. Op een rustige, warme en vriendelijke manier beantwoordde de Paus alle vragen die gesteld werden en gaf op persoonlijke wijze een christelijk dus liefdevol antwoord, zonder de waarheid geweld aan te doen. Hij noemde het beestje bij de naam en zei: “Een kat blijft een kat, maar bovenal iedereen is welkom bij God, die niets liever wil dan een Vader vóór iedereen te zijn, NIEMAND uitgezonderd!” Wij kunnen en willen niet anders dan deze boodschap van harte beamen. Voor de liefhebbers die deze doc ook zouden willen zien delen we graag de titel: The Pope: Answers. Hierbij alvast een voorproefje in de trailer: https://youtu.be/MjojARMVX3M.

1 gedachte over “Lourdes 2023 – dag 2”