Lourdes 2023 – dag 7

Ook voor de treingangers brak vandaag de laatste dag op het heiligdom aan. De eucharistie stond dan ook in het teken van afscheid nemen. We nemen immers afscheid van elkaar, maar ook van het heiligdom. We hebben nog één dag om de emoties te voelen die hier opkomen, om langs Maria te gaan. We hebben … Lees meer

Lourdes 2023 – dag 6

Vandaag was voor het grootste gedeelte van onze groep alweer de laatste dag van onze Lourdesreis aangebroken. Rond half 11 werden zij opgehaald bij het hotel. Nadat zij ‘Te Lourdes op de bergen’ zongen om afscheid te nemen, daalde de rust neer over de bus tijdens de korte rit naar het vliegveld. Eenmaal daar aangekomen, kon er meteen … Lees meer

Lourdes 2023 – dag 5

We begonnen vanmorgen in de Pius X kerk met de internationale mis. Deze keer hadden wij geluk: omdat de Nederlandssprekende pelgrims veruit in de meerderheid zijn op het heiligdom, was een groot deel van de internationale mis in het Nederlands. Daarnaast hadden wij mooie plekjes weten te bemachtigen waardoor we alles goed konden zien. En als … Lees meer

Lourdes 2023 – dag 4

Na een lekker ontbijt, begonnen we vandaag met een mis. Het evangelie ging over het bouwen van een huis. Als wijzelf een nieuw huis kopen, kijken we vaak naar de ‘buitenkant’ van het huis. Is het huis groot genoeg, zijn er voldoende kamers en staat het op de plek waar ik wil wonen? Als we … Lees meer

Lourdes 2023 – dag 3

Vandaag hadden we een drukke dag voor de boeg, die al vroeg begon. We kregen namelijk de kans om met het Ensemble Chrisko te zingen in de grote ondergrondse Pius X kerk. Daar werd vandaag de eucharistieviering voor de Nederlandse pelgrims gehouden. Wij zouden vijf liedjes ten gehore brengen, het jongerenkoor uit Ede-Wageningen zou de vaste … Lees meer

Lourdes 2023 – dag 2

Vandaag, roepingenzondag, begonnen we met de mis aan de grot. In alle vroegte stroomden de pelgrims vanuit alle kanten richting de grot. Het regende vanmorgen pijpenstelen, maar dat kon de pret niet drukken. Goedgezind trokken we met zijn allen naar de grot waar Maria zoveel jaren geleden verschenen is. Bij de grot vond vandaag de mis plaats. De … Lees meer

Lourdes 2023 – dag 1

Klokslag 5.45 uur verzamelden de twaalf treingangers op de Heerenweg en vertrokken in colonne richting Urmond. Daar kwamen we met wat vertraging aan, via de sluip- en achterafweggetjes van Limburg, omdat de snelweg afgezet bleek te zijn. Daar kwam de bus, die al gevuld was met pelgrims uit Boxmeer, ons ophalen en zo reden we … Lees meer

Lourdes 2022 – dag 6

Lourdes2022-Dag-6-18

Na een korte nacht zaten sommigen van ons vanochtend in alle vroegte alweer aan het ontbijt. Dit keer gingen we voor een heus feestontbijt, want pas na een paar dagen kwam onze groep erachter dat we ook achter het houten scherm om de hoek mochten pakken van het ontbijtbuffet en dat was veel uitgebreider dan het … Lees meer

Lourdes 2022 – dag 5

Lourdes2022-Dag-5-13

Vanochtend, toen we aan het ontbijt zaten, hoorden we wat commotie ontstaan. Als verrassing was de zoon van een van onze pelgrims vanuit Zwitserland, waar hij woont, naar Lourdes afgereisd om zijn moeder op te zoeken. Hij had de blog gelezen en was hierdoor zo enthousiast geworden, dat hij besloten had af te reizen om … Lees meer

Lourdes 2022 – dag 4

Lourdes2022-Dag-4-04

Gisteravond, na het plaatsen van de blog, zijn een aantal van ons nog in alle stilte naar de grot gelopen. In de avond, wanneer de meeste pelgrims slapen en de vrijwilligers meestal wat zitten te kletsen of nog wat zitten te drinken, is het altijd heel stil bij de grot. Dit is dus mooi om … Lees meer