Nepal-sponsoractie: pittige circuittraining

Banner

Op zondagmiddag 24 juni was het zover. Om 13.00 werd onze nieuwe actie ingeluid: “Sporten voor Nepal!” Sportschool Zumum was ons zeer ter wille. Zij boden ons de gelegenheid om twee zondagen achter elkaar tussen 13.00 en 15.00 uur gebruik te maken van hun sportzaal zonder dat daar kosten aan waren verbonden. Maarten, die wekelijks meerdere groepstrainingen geeft bij Zumum, had de taak op zich genomen om twee sportieve, uitdagende circuits voor te bereiden, die voor elk wat wils hadden. Zo gezegd, zo gedaan. Om klokslag 13.00 uur kon de groep beginners van start met een warming up. Na de warming up grapten sommigen al kreunend dat ze hoopten dat ze snel klaar waren, maar niets was minder waar: het echte werk moest nog gaan beginnen. Vijftien onderdelen telde het parcours dat Maarten van tevoren had klaar gezet.

actie actie! in actie

Elk onderdeel duurde een bepaald aantal seconden en daarna wisselde je en ging je naar het volgende onderdeel. Als je alle vijftien onderdelen had gedaan, mocht je even rusten en wat drinken en meteen daarna moest je je plaats weer innemen voor ronde numero twee.

push up Krist

Nadat we het parcours in totaal drie keer hadden afgelegd, nam iedereen weer plaats op zijn eigen matje en volgden de rek- en stretchoefeningen; oftewel de cooling down.

rekken en strekken gevorderden in actie

Het leuke van zo’n circuit is dat meerdere spiergroepen worden aangesproken en dat het afwisselend is. Er werd niet alleen onder begeleiding van muziek gesprongen en opgedrukt, maar er werd ook met gewichten getild om de oefeningen zwaarder te maken. Hier en daar werd er nog wat gekletst, soms zelfs nog gelachen en sommigen vroegen zich hardop af wat het circuit voor gevorderden dan wel niet behelsde als dit al zo zwaar was. Janneke zei op een gegeven moment: “Ik heb nog nooit in mijn leven zo gezweet, het lijkt wel alsof ik regen!”

Kleinste deelnemer Groot en klein

Ook Manuel had de dag van zijn leven. Hij kroop door alle oefeningen heen en keek zijn ogen uit naar al die bewegende mensen.

Om 14.00 uur werden we eindelijk uit ons lijden verlost en trokken we meteen naar het zaaltje waar je de sportschool binnenkomt. Daar stonden Ineke en Mattie ons op te wachten met stukken watermeloen en heerlijke fruitspiesjes die we voor het goede doel konden kopen. Moe en uitgeteld namen we plaats en smikkelden vol smaak het lekkers op. Ondertussen waren de ‘die hards’, oftewel de gevorderden, al aan de gang in de sportzaal. Maarten had samen met Noëlle, die hij tot zijn assistente had gebombardeerd, de oefeningen al uitgelegd. Zo waren ook de gevorderden vol goede moed aan het circuit begonnen.

Maarten duo actie
sit ups twee duo's in actie
even uitpuffen Vader en zoon
zware sit ups elastic band

De mensen van het eerste uur gingen tegen de kant zitten en haalden daar opgelucht adem bij de gedachte dat ze niet overmoedig waren geweest door zich op te geven voor de gevorderde groep. Unaniem waren ze het ermee eens, dat ze dat parcours niet aan gekund zouden hebben.

bijkletsen langs de kant gezelligheid langs de kant

Joop, die wel de klos was en in de tweede groep zat, verzuchtte op een gegeven moment dat hij zich afvroeg hoe hij in deze groep was aanbeland. Ondanks dat liet hij zich niet kisten, zette hij zijn beste beentje voor en liet zich van zijn beste kant zien. Het was voor iedereen duidelijk dat er een groot verschil zat in de oefeningen van het eerste uur en het tweede uur. Niemand van de beginnersgroep zal zich geroepen hebben gevoeld om volgende week over te stappen naar de groep gevorderden. Gelukkig voor Joop stond hij volgende week al op voor de beginnersgroep dus kan hij zonder gezichtsverlies om 13.00 uur verschijnen! Al met al had iedereen een fijne sportieve middag, die voor herhaling vatbaar is.

lekker even zitten en bijkomen toekijken is ook leuk!

Als iemand nog behoefte heeft om ons project in Nepal te sponsoren en het fijn vindt om zelf nog actief te werk te gaan, is hij of zij de volgende week van harte welkom bij Zumum om ons voor de laatste keer te vergezellen. Er zijn nog plaatsen over in zowel de beginnersgroep als de groep gevorderden. Dus trek gerust je sportkleren en je gymschoenen aan en kom met ons meedoen op zondag 1 juli van 13.00-14.00 uur of van 14.00-15.00 uur. Het kost maar €7,50 om mee te doen en na afloop kun je nog een lekkere fruithapje kopen tegen een klein prijsje.

Aanmelden kan nog, via: noelleke1995@gmail.com

Sportschool Zumum kun je vinden op het volgende adres:

Ten Esschen 100
6412 PR Heerlen