Hulppieten zetten zich in voor Nepalreis 2017

In het najaar van 2016 bereikte ons het volgende bericht:

De afgelopen jaren zijn er allerlei logistieke – en productieproblemen geweest, die ervoor gezorgd hebben dat de laatste weken voor pakjesavond voor veel stress zorgden bij de pakjespieten, de productiepieten, de logistiekpieten en niet in de laatste plaats bij Sinterklaas zelf natuurlijk. Sinterklaas heeft laten onderzoeken waar de problemen vandaan kwamen en de conclusie was dat hij het beste een tijdelijke locatie van de Sinterklaasfabriek kon openen in Maastricht, om zodoende dicht bij de productie persoonlijk een oogje in het zeil te kunnen houden tijdens zijn verblijf in Nederland.

Er waren voor deze grote locatie natuurlijk heel veel extra hulppieten nodig en de vraag was of wij vanuit Chrisko in wat helpende pietenhanden konden voorzien. Natuurlijk waren wij bereid om de goed heiligman een handje te helpen, want dat past helemaal in onze doelstelling. En zo kwam het dat vele Chrisko- (en aanverwante) hulppieten in november en december hun handen uit het pietenpak hebben gestoken om mee te helpen om van de Sinterklaasfabriek in Maastricht een succes te maken.

Sinterklaas fabriek 2016 Sinterklaas fabriek 2016
Sinterklaas fabriek 2016

’s Morgens vroeg moesten we ons melden om ons te laten omtoveren tot een hele pietenfamilie. Die vormden we samen met heel veel andere vrijwilligers van de Kiwanis en verschillende verenigingen uit Maastricht. Ieder kreeg een plaats aangewezen in de fabriek, waar hij of zij op een creatieve manier invulling mocht geven aan de pietenrol. Het begon met een muzikale ontvangst, waar de kinderen en ouders liedjes oefenden met muziekpiet, terwijl ze wachtten op de start van de rondleiding door de fabriek met een rondleidpiet. Er was een postkamer, waar de logistiek geregeld werd: hier werden alle pakjes gepland voor bezorging door heel Nederland. Maar er raakte ook wel eens een pakje kwijt….wat natuurlijk zorgde voor de nodige paniek onder de betrokken pieten. Er werden in de pepernotenbakkerij wel 1 miljoen pepernoten gebakken worden per dag, om te zorgen dat alle kinderen in Nederland iets in hun schoen zouden vinden. Er moest speelgoed getest worden, pakjes moesten ingepakt worden, er was een pietenfitness- en trainingszaal en een pietenziekenhuis.

Maar liefst 5000 kinderen en hun ouders hebben in drie weekends de Sinterklaasfabriek bezocht en in al deze weekends waren ook Chriskopieten present om de kinderen te laten genieten van alles wat er te zien was en hun te betrekken bij de werkzaamheden op de verschillende afdelingen.

We hebben allemaal heel veel plezier gehad van het pietenwerk: met elkaar maar zeker ook door de blije, stralende en verbaasde gezichten van de kinderen. Het waren lange dagen, maar innerlijk verrijkt kwamen moe en voldaan thuis. Daarnaast hebben we ook nog voor ons spel in de Sinterklaasfabriek een vergoeding gekregen en verdienden we op deze manier een deel van de reissom van de Nepalgangers van 2017 bij elkaar. Dankbaar kijken we terug op deze dagen waar we menig kinderhart weer sneller hebben doen kloppen.

Sinterklaas fabriek 2016