CD-opname Ensemble Chrisko

Sinds 2015 zingen we met een klein groepje van het grote familiekoor in een ensemble: Ensemble Chrisko. Dit groepje bestaat uit twaalf personen:  Gijs en Silvester, die de piano, gitaar en ritmesectie voor hun rekening nemen, en voor de rest Marieke en Vivian en een aantal van de oudere meisjes van het eerste uur. We hebben een geheel eigen repertoire met Chrisko liederen en zeven van deze liedjes wilden we graag inzingen voor de volgende Chrisko CD. Onze opnamedag was vandaag en omdat onze werkzame levens erg druk zijn, waren we hier nog niet helemaal klaar voor. Daarom besloten we om vrijdagavond met zijn allen naar Genk te rijden en in het huis van oma Betsie onder te duiken voor een extra repetitieweekend. Ongeveer één keer per maand gaan we met de club naar Genk toe, waardoor de matrassen, slaapzakken en toiletartikelen al aanwezig waren en we, naast de muziekinstrumenten, niet al te veel spullen mee hoefden te nemen. Hierdoor konden we vrijdagavond meteen starten met een eerste repetitie en we zongen tot in de late uurtjes door, omdat we twee oudere liedjes in een nieuw muzikaal jasje wilden steken. Dit lukte ons inziens goed en moe en voldaan gingen we uiteindelijk rond middernacht slapen. Zaterdag plakten we er nog een leuke, ontspannen dag met zijn allen achteraan. In de ochtend oefenden we nog wat liedjes en in de middag genoten we gewoon in alle rust van het samenzijn. Er werd geleerd, getypt, gekletst en gelezen en genoten van de kleintjes: ieder kwam op zijn eigen manier tot rust. In de avond besloten de meisjes om naar de bioscoop te gaan om de Disney film Frozen nader te bekijken. De jongens bleven ondertussen in het huis achter en keken een spannende actie film. Na de film pakten we de muziekklappers nog eens ter hand en oefenden we weer verder tot in de late uurtjes. Tevreden zochten we uiteindelijk opnieuw onze bedden op.

Vanochtend stonden we op tijd op, verdeelden de taken en maakten in een mum van tijd het hele huis schoon en zo vertrokken we even later naar Heerlen voor de CD-opname. Bij aankomst was alles al opgebouwd en daardoor stonden we al snel in een halve cirkel rond de microfoons. Het blijft altijd spannend om liedjes in te zingen. Niemand wil de persoon zijn waardoor een liedje opnieuw ingezongen moet worden en iedereen was dan ook tot het uiterste geconcentreerd. Hierdoor verliep alles voorspoedig en nog vóór de pauze hadden we de drie meest moeilijke liedjes opgenomen.

Doordat we met een klein groepje waren, mochten we tussendoor steeds naar de liedjes luisteren via de drie beschikbare koptelefoons van Jos Wiertz, die onze CD opneemt. Het blijft elke keer bijzonder om een liedje terug te horen. Jos neemt elke stem en elk instrument via een apart kabeltje op en het lukt hem steeds perfect om al deze losse sporen samen te mixen tot een prachtig geheel. Uiteraard zonder speciale effecten en sausjes over het geluid heen te leggen.

Na de eerste drie liedjes namen we een korte pauze. Ook nu moest Dominic, ons jongste lid, namelijk gevoed worden. Opa Mattie kwam dan ook met beide jongens naar ons toe gereden, zodat dit in de pauze kon gebeuren. Ook Manuel, de grote broer van Dominic, luisterde even via de koptelefoon en gaf zijn positieve feedback door te zeggen: “Mooi zingen!”

Verkwikt door onze pauze, namen we nogmaals onze plaatsen in om de laatste vier liedjes in te zingen. Deze liedjes kenden we al langer en hierdoor lag hier iets minder druk op. Toch voelden we al snel dat we moe werden en moesten we de liedjes meerdere keren opnemen. Dit kon de pret echter niet drukken! We weten van de vorige CD-opname namelijk nog hoe mooi het is om het eindresultaat uiteindelijk in handen te krijgen en daar werken we allemaal graag voor. Terwijl uiteindelijk de laatste klanken vervaagden, ruimden we gezamenlijk alle spullen op en maakten we nog een groepsfoto. We kunnen terugkijken op een heel leuk weekend vol saamhorigheid en gezelligheid. Van deze weekenden mogen er meer komen in 2020!