EHBO cursus

Sinds donderdag 9 november heeft onze stichting 13 nieuwe, gecertificeerde EHBO’ers in huis. Een tijdje terug ontstond het idee om een speciale cursus kinder- en baby-EHBO te organiseren en sindsdien ging het balletje al snel rollen. We kozen ervoor om in eerste instantie de jeugd te vragen die veel in onze Papillon-gezinnen werken, die zelf (langzaamaan) een gezin starten of die op maandag met de kinderen sporten. Zo kunnen zij zich zowel thuis als in de stichting nuttig maken als er iets zou gebeuren. Al snel hadden we dan ook een groepje bij elkaar en konden we op zoek naar een fonds dat wilde bijdragen in de kosten van deze cursus. Een goede doelen stichting uit Heerlen wilde dit project wel ondersteunen en keurde onze aanvraag goed. Daar waren we heel blij mee, want zo konden we al snel met het het Rode Kruis een cursus inplannen, waarbij twee gecertificeerde trainers al hun kennis op onze deelnemers kwamen overdragen.

De cursus bestond uit twee dagdelen les. Tijdens de eerste avond lag de nadruk op verslikking, verstikking, de stabiele zijligging en reanimatie. Al bij binnenkomst zagen we daarvoor allerlei poppen op de grond verspreid liggen en voor we het wisten, lagen wij zelf bij deze poppen op de knieën en hoorden we vanuit alle kanten roepen: “Geen paniek, ik ben EHBO’er, zou jij 112 willen bellen?”

De tweede avond bestond uit een grote hoeveelheid aan huis- tuin- en keukenongelukjes. Denk aan verstuikingen, brandwonden en schaaf- en valwonden. Maar ook tekenbeten, voorwerpen in de neus, allergische reacties en kwallensteken kwamen aan bod. Daarnaast gingen we in op de wat grotere ongelukken, waarbij bijvoorbeeld nekletsel kan ontstaan of botten gebroken kunnen worden. En om het helemaal spannend te maken, leerden we uiteindelijk een tourniquet aanleggen bij slagaderlijke bloedingen (en dat je dit nooit mag doen met een riem!) en grote slagaderlijke wonden op te stoppen. Jullie mogen ons geloven: zeker die laatste twee onderwerpen, hopen we nooit in de praktijk te hoeven toepassen, want we vragen ons af of we dat aan zouden kunnen, gezien het feit dat daarbij ‘het bloed rond zou spuiten’. Wat de tweede les erg leuk maakte, was dat we in groepjes van 3 en 4 een onderwerp toebedeeld kregen en deze zelf, aan de hand van de theorie, mochten uitwerken in een sketch. Door daarna de sketch voor te doen aan de anderen, liepen we samen de stof door. Aan de ene kant werd het hierdoor wat luchtiger en aan de andere kant hielp het ons om beeld te krijgen bij de situaties waarin de verschillende verwondingen kunnen ontstaan.

Al met al waren het twee interactieve, interessante en gezellige bijeenkomsten, waaruit we de volgende stelregel nooit meer zullen vergeten: “Nooit lang hellen, maar 112 bellen!”

2 gedachten over “EHBO cursus”

Reacties zijn gesloten.