Lichtpuntje van juffrouw Marieke voor communicanten

Wat misschien niet iedereen weet is dat onze dirigente Marieke ook catechese juf is. Ze bereidt communicanten en vormelingen voor en geeft aan de andere groepen catecheselessen rond thema’s, eigenlijk zoals wij ook al jaren werken in onze zoekers-clubs. Zoals jullie misschien gehoord hebben, zijn vanwege het corona virus de communievieringen dit voorjaar geannuleerd en zo ook die van de communicantjes van juffrouw Marieke. Vijftien communicanten van OBS de Harlekijn zouden op zondag 31 mei de communie doen. Voor de meeste kinderen was het in het begin een teleurstelling dat dit niet door kon gaan, maar gelukkig hebben ze, door er over te praten, deze teleurstelling samen met hun ouders een plekje kunnen geven. Toch wilden we de dag waarop ze eigenlijk de communie zouden doen niet zomaar ongemerkt voorbij laten gaan. We hebben de adressen van deze kinderen opgevraagd en een routeplanning gemaakt via Google maps. En zo ging juffrouw Marieke op 1e Pinksterdag, gewapend met een rieten mandje vol met zelf gehaakte zakjes, op pad om alle communicanten zo’n zakje te bezorgen. Deze bewaarzakjes waren gevuld met ‘het wapen van de Liefde’, de rozenkrans. Een gebedskrans die we bidden ter ere van Maria.

Misschien denken jullie nu: ….rozenkrans? … communicanten? Maar deze communicanten van juffrouw Marieke kennen de rozenkrans, omdat zij hier een les aan heeft gewijd. Marieke heeft in haar lessen aan de kinderen laten weten, uit eigen ervaring, dat deze rozenkrans niet alleen licht geeft als het licht uit is in de kamer, maar ook Licht kan brengen in je hart als je even in het donker zit. Bijvoorbeeld op momenten van verdriet, boosheid, teleurstelling en andere gevoelens waardoor je het moeilijk hebt. Dan kan het vasthouden van de rozenkrans je rustig maken. Want al die verdrietige, boze of teleurgestelde gedachten maken dat je hart verduistert. Dan wordt het donker in je hart en Jezus, die Liefde is, die Licht brengt, kan dan je hart verlichten. En wie kan ons beter bij Jezus brengen dan Maria?! Zij wordt niet voor niets de ‘Draagster van het Licht’ genoemd. Het kan je kracht geven om even stil te worden en te bidden. Er waren aan de deur ook ouders die dit herkenden. Een ouder vertelde bij de deur tegen Marieke dat zij een kruisje aan haar ketting draagt en dat als ze het moeilijk heeft het kruisje vastpakt in haar handen. Heel herkenbaar dus ook voor de ouders.

In de lessen van Marieke hebben de communicanten aan de hand van de zelfgemaakte catecheselessen en bijbehorende afbeeldingen veel over Maria gesproken. Bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vragen: Waarom had God juist Maria uitgekozen om Draagster van het Licht te zijn? Voor wie zorgde Maria en hoe kan zij voor ons zorgen? Waarom is Maria voor heel veel moeders een voorbeeld? En inderdaad wisten de kinderen, toen juffrouw Marieke aan de deur stond, nog te benoemen waarom Maria Draagster van het Licht werd genoemd: “Zij was de mama van Jezus en Jezus wordt ook wel het Licht van de wereld genoemd”.

Maria, Draagster van het Licht

Meteen werd de lichtkrans door de kinderen in de zon gelegd, want zo laadt deze zich op. De een legde hem in de zon, de ander hing hem aan een spijker in de schutting. De ander deed de rozenkrans als een ketting om. En of hij inderdaad licht zou geven in het donker, dat zouden ze dezelfde avond nog uitproberen.

Juffrouw Marieke was blij dat ze de kinderen dit kleine geschenkje kon brengen om toch even met de kinderen stil te staan bij deze dag. De kinderen, maar ook de ouders, waren enthousiast en blij, dat zag je aan de gezichten en de reacties. Blij en voldaan ging Marieke dan ook naar huis. Sommige ouders lieten naderhand nog weten hoe het met de rozenkrans verder gegaan was. En ja hoor, de reactie van de ouders was dat de lichtkrans inderdaad licht gegeven had. Bijna iedereen had hem op de slaapkamer gelegd en zelfs in bed meegenomen en hij gaf inderdaad licht in het donker!

De boodschap die juffrouw Marieke aan de kinderen meegaf, is waardevol voor iedereen:
Maria, de Moeder van Gods Zoon schonk het levenslicht aan Jezus, die ook wel het Licht des levens wordt genoemd. Elk lichtgevend kraaltje aan deze gebedskrans verwijst naar het Licht, dat het duister dat ons omringt kan verdrijven. Wij mogen ons daar aan vasthouden en ons door gebed ‘ingebed’ weten in Gods grote Liefde voor ieder van ons. Onthoud dat je nooit alleen staat in de donkere tijden, die ieder in zijn leven zal tegen komen. Onze hemelse Moeder, Maria, staat altijd aan je zijde. Zij laat je nooit en te nimmer in de steek. Dus richt je tot haar als de duisternis je overvalt en wend je tot het Licht van haar gelaat. Op haar voorspraak zal Gods Licht gaan schijnen in de duisternis!

2 gedachten over “Lichtpuntje van juffrouw Marieke voor communicanten”

1. Werkelijk een fantastisch gebaar voor de kinderen die tijdelijk een sacrament moeten missen vanwege de coronacrisis. Bovenstaande tekst is mooi en duidelijk weergegeven, dankjewel juffrouw Marieke! Toch ’n verlichting in deze verschrikkelijke nare tijd!

Reacties zijn gesloten.