Herman Wijns herdenking

Enkele weken geleden werd er tijdens de koorrepetitie gevraagd wie er dit jaar mee wilt gaan naar de Herdenkingsdag van Herman Wijns, in Antwerpen.
Eigenlijk hoefden we daar niet lang over na te denken, het zou voor ons de derde keer worden.
Ook de kinderen verheugden zich al op deze dag.
Op zaterdag 24 mei 2008 vertrekken we met zo’n 54 personen, gezamenlijk naar Merksem.
Nog allemaal een beetje moe, vrijdag was het laat geworden vanwege de vormselmis in Jabeek, begonnen we de tocht met een krachtig “lang zal ze leven” voor de jarige Noëlle.
De heenreis verliep volgens planning en binnen afzienbare tijd waren we dan ook bij het kerkhof waar “Hermanneke” begraven ligt.

Herman Wijns 2008

Door de politie opgewacht moest er nog het een en ander georganiseerd worden omdat de auto’s niet vrij langs de weg geparkeerd mochten worden.
Als leden van het orkest zijn we al voor gereden naar de Bartholomeuskerk om daar de instrumenten klaar te zetten. Ook hier werd er weer een beroep gedaan op ons parkeer- improvisatievermogen.
Al snel kwam de processiestoet bij de kerk aan en werd koor en orkest herenigd.
Het is een mooie gewaarwording als je bekende gezichten, van “onbekende”mensen van voorgaande jaren in de kerk ziet.
Het is daardoor ook indrukwekkend wat “Hermanneke” voor een aantrekkingskracht naar boven roept.
Fascinerend vind ik de stem van pastoor, zelfs zonder microfoon is hij nog duidelijk te verstaan.
Samen vieren wij de 23e herdenkingsdag van Herman Wijns, samen met zovelen en van ver gekomen, luisteren we naar de vraag voor gebed voor een ziek meisje van 3, 5 jaar en voor een moeder die na 19 jaar zelf niet meer de H. Eucharistieviering op de Herdenkingsdag kan bijwonen.

Herman Wijns 2008

Na de H. Eucharistieviering krijg je een heel warm gevoel als je hoort hoe mooi sommige mensen onze liedjes vonden en ook dat er mensen zijn die al maanden van te voren vroegen of het koor met die kinderen uit Nederland weer komt.
Het geeft me een grote voldoening om dit mee te mogen beleven.
Bij het St. Eduardus – instituut gelegen aan de “Broeder Frederikstraat” wordt er op het schoolplein gezamenlijk de meegebrachte lunch genuttigd, lekker in het zonnetje.

Herman Wijns 2008

Na de boterham is er ook nog even tijd voor een spelletje met de kinderen.
Even voor 15.00 uur vertrekken we dan naar het graf van Herman Wijns om samen met Walter en alle andere aanwezigen de rozenkrans te bidden en nog enkele van onze liedjes ten gehore te brengen. Onze allerkleinsten voeren nog even hun “dansje” op bij het lied “Genade“. Ook onze “showgirls“ van de vrijdag-avondclub laten deze kans natuurlijk niet voorbij gaan.
Het lied van Herman Wijns blijft natuurlijk centraal staan en we kunnen zelfs weer enkele van onze CD´s aan de man brengen.

Herman Wijns 2008

Op verzoek van een fotograaf wordt er nog een groepsfoto van het koor voor het graf van Herman Wijns gemaakt. Daarna is ieder in de gelegenheid om het Herinneringshuis van Herman Wijns te bezoeken.
Het is voor ons de derde keer dat ik een bezoek hieraan breng en telkens vallen mij andere, nieuwe dingen op. Dingen om even bij stil te staan, om op je in te laten werken.
Weer bij het St. Eduardus – instituut aangekomen is het goed om te zien hoe de jeugd zich met een spel vermaakt.
Zelf snel omkleden en dan ook meedoen, slagbal, niet mijn sterkste punt qua tak van sport maar gelukkig dat na de 2de misslag het raket gebruikt mag worden, zo kunnen we toch nog een bal in het veld krijgen.

Herman Wijns 2008 Herman Wijns 2008

En dan …… wordt door de scheidsrechter het spel stil gelegd, FRIETJES! En iedereen stormde naar binnen.
De Belgische patat met een “Frans” tintje inclusief soep, frikandel, mayo en ketchup, gaan er dan ook met smaak in.

Herman Wijns 2008

Na deze krachtige maaltijd moeten de calorieën er nog even afgesport worden, dat kan niet beter dan met trefbal.
En zo ebt de tijd weg en is het tegen 21.00 uur langzaam tijd om weer naar Nederland te vertrekken, want zondag moeten we ( weer enigszins fit ) present zijn bij de Sacramentsprocessie in Heerlen of bij de H. Communie-mis in Welten.

Een mooie dag met spel en gebed gaat ten einde en moge deze dag op voorspraak van Hermanneke voor ieder van ons weer nieuw Geestelijk Voedsel zijn voor de komende tijd.