Samen op Weg

Samen op Weg Puzzelstukje
Wij als Chrisko willen samen met jeugd op weg gaan. Voor degenen die dat willen, is dat ook de weg van het geloof met de bijbehorende sacramenten. Daarom werken wij aan catecheselessen en een Bronnenboek voor catecheseleerkrachten. Ook helpen we verschillende scholen bij de voorbereiding van communicanten en vormelingen door het schrijven van communie- en vormselprojecten die in de klas gebruikt kunnen worden. Daarnaast bereiden we regelmatig gezinsmissen voor. Met kerstmis geven wij de gezinsmis vorm en jaarlijks beelden we daarin het kerstverhaal uit met onze jeugd. Dit doen we op een dusdanige manier, dat het verhaal voor alle toeschouwers, groot en klein, tot leven kan komen en tot de verbeelding kan spreken. Tenslotte organiseren we al jaren de vormelingendag voor het dekenaat Heerlen. Dit houdt concreet in dat wij de dag organiseren, de spellen voor het thematische spellencircuit ontwerpen en dat we ook de begeleiding van spellen en groepen op de dag zelf voor onze rekening nemen.

Vanuit ons geloof willen we graag ons steentje bijdragen aan de geloofsgemeenschap waarin wij leven en werken met de activiteiten die daarbij passen. We laten mensen kennismaken met de wijze waarop wij ons geloof beleven aan de hand van het gewone leven van alledag, in woord en daad. Daarvoor maken we gebruik van zelfgemaakt materiaal. Denk aan de catecheselessen, bijpassende tekeningen, houten praatplaten, spelmaterialen, quizzen, verhalen, liedjes en veel meer. Om deze materialen te verzorgen zijn veel vrijwilligers wekelijks op hun eigen gebied in de weer. Daar waar het wenselijk is, worden de materialen ook uitgeleend en op andere plaatsen gebruikt (denk bijvoorbeeld aan scholen).

Catechese

Met behulp van allerlei materialen wordt middels een tijdlijn door het jaar de kinderen van alles aangereikt. De catechese wordt in diverse groepen gedaan.

Bekijk hier een kort filmpje over de catechese lessen.

Communievoorbereiding

Gedurende het jaar wordt ook meegewerkt aan de voorbereiding voor het ontvangen van de eerste heilige communie.

Gezinsmissen

Stichting Chrisko verzorgt ieder jaar de opluistering van de gezinsmissen voor Kerst en Pasen in een kerk binnen het dekenaat Heerlen. Over het algemeen is dit de dekenale kerk de St.Pancratius in het centrum van Heerlen. Maar ook in de St.Martinus kerk in Welten en de St.Josephkerk op Heerlerbaan hebben wij mogen deelnemen aan deze vieringen.

De gezinsmis worden vanuit een thema benaderd en na afloop krijgen gezinnen een geschenkje mee naar huis wat herinnert aan het thema zodat gedurende het jaar de boodschap door mag blijven klinken.

Herman Wijns

Naar Herman Wijns herdenkingSinds enkele jaren gaan we samen met de leden van het Familiekoor, en eenieder die zich daar bij aan wil sluiten, naar de jaarlijkse herdenking van Herman Wijns. Herman Wijns was een Belgische jongen die al op zeer jonge leeftijd stierf. Hij was misdienaar en had een zeer groot Godsvertrouwen. Omdat hij als voorbeeld kan dienen voor niet alleen volwassenen maar ook voor onze jeugd gaan wij jaarlijks hier naar toe. Met het koor luisteren we de mis op en maken ook van de rest van de dag een echte familiedag van.

Wil je een impressie of een verslag lezen? Klik dan op het volgende:

Verslag bezoek Herman Wijns

Verslag Herman Wijns herdenking

Wandeling naar Maastricht

Wandeling naar Maastricht‘S NACHTS STAP VOOR STAP naar de “STERRE DER ZEE”

In begin oktober wordt in de nacht van zaterdag op zondag een de jaarlijkse voetbedevaart naar de O.L. Vrouwekerk in Maastricht gehouden. Deze tocht kent een bijna zestigjarige historie. In 1948 nam de leiding van de stam van de verkennersgroep St. Hubertus Bekkerveld het initiatief om in de maand mei op tocht te gaan naar de Sterre der Zee, een tocht, waarbij ’s nachts via verschillende routes in kleine groepjes werd opgetrokken naar Maastricht. De tocht werd om 6.00 uur afgesloten met een heilige mis, waarna men met de trein terugkeerde naar het hoofdkwartier aan de Benzenraderweg. Deze jaarlijks terugkerende activiteit van de stam, werd later overgenomen door de oubaas en zijn gezin, familie en kennissen. Inmiddels is het een familietraditie geworden en lopen al kinderen mee uit de vierde generatie! Ieder jaar opnieuw wordt deze bedevaart gehouden. De laatste jaren zelfs tweemaal, een keer overdag in mei, daags voor moederdag en een keer ’s nachts in oktober. Beide tochten mogen zich verheugen in een groeiend aantal deelnemers, waaronder veel jongeren en kinderen.

We vertrekken meestal op zaterdagnacht rond 00.30 uur vanaf hoek Benzenraderweg/Vergiliusstaat. Hier kan bij de apotheek de auto geparkeerd worden. Rond 7.30 uur komen we dan aan in Maastricht. Er zal een ontbijt geserveerd worden in de ontvangstruimte achterin de Basiliek. Om 9.00 uur H. Mis in de O.L. Vrouwebasiliek. Ons familiekoor mag dan tijdens de Heilige Mis enkele Maria-liederen ten gehore brengen.

Kijk maar voor een impressie van de tocht van 2013 in ons fotoboek of een verslag van 2019.

Interesse om eens mee te gaan? Neem dan contact met ons op.

Vormelingendag

Sinds een aantal jaren wordt voor vormelingen in het Dekenaat Heerlen een vormelingendag georganiseerd. Aan de hand van een spellencircuit worden op speelse wijzen de gaven van de H.Geest en de betekenis van het vormsel overgebracht.

De kinderen worden in groepen gedeeld, ieder bij zijn eigen parochie en zetten die avond samen de schouders er onder.

Na het spellencircuit is er een afsluitende woorddienst in de kerk in Voerendaal waar vanuit de sportzaal als grote groep naar toe wordt gelopen.

Lees hier een verslag van de vormelingendag 2019201720142013