Lourdes

Lourdes 2013

Wie zijn wij?

De Lourdesgroep van Chrisko bestaat uit een viertal vrouwen en 5 tot 7 jongeren die zich willen inzetten voor mensen die niet (meer) alleen op reis naar Lourdes willen gaan.

Wat doen wij?

Onder de vlag van Huis voor de Pelgrim gaan wij, in samenwerking met de parochies in Heerlen Zuid, met een eigen groep op reis naar Lourdes. We stappen in bij het programma van de Nederlandse bedevaart en maken gebruik van alle faciliteiten. Toch zijn we echt een eigen groep binnen de hele grote groep Nederlanders die op dat moment naar Lourdes reist. We hebben een avondprogramma voor wie dat wil, zoals de repetities van ons gelegenheidskoortje, we kunnen inspelen op individuele vragen van mensen uit de groep, zoals het samen bezoeken van de winkels of de grot op een rustig moment. We hebben dus een gezamenlijk programma als groep, maar ieder is vrij om in- of uit te stappen naar eigen behoefte.

Om het gemeenschapsgevoel te bevorderen, mensen met elkaar te verbinden, organiseren we vooraf een kennismakingsbijeenkomst. Om na de reis het mooie gevoel dat je uit Lourdes mee terugneemt als groep wat langer vast te houden, is er na de reis, ook een reünie. Onder het genot van een gezamenlijke lunch wordt er bijgepraat en herinneringen opgehaald, worden foto’s en de videofilm bekeken, die samengesteld is uit beelden tijdens de reis door de vrijwilligers gemaakt werden. Beide bijeenkomsten worden door de Lourdesvrijwilligersgroep georganiseerd.

Waarom doen we dat?

Er zijn mensen die graag op bedevaart gaan, maar niet meer in staat zijn om dit zelfstandig of alleen te doen. Niet alleen lichamelijk, maar soms ook geestelijk kunnen mensen hun beperkingen ontwikkelen. Wij willen het als vrijwilligers, van diverse leeftijden, middels onze eigen groepsreis, voor deze mensen mogelijk maken de reis naar Lourdes toch te maken. Iedere vrijwilliger binnen onze Lourdesgroep, levert dan ook op zijn of haar eigen manier een eigen bijdrage. Iedereen heeft een aandeel in het goed laten verlopen van de reis. De één draagt bij aan de reis door een luisterend oor te bieden en de ander is vooral goed in organisatie. Precies zoals bij alle activiteiten van Chrisko, is het ook bij de Lourdesreis: ieder puzzelstukje op de juiste plaats.

Voor wie?

Iedereen die dat wil, kan met ons mee op reis gaan. Aanmelden is nodig en als we u niet kennen, komen we graag langs om kennis te maken.

Ook in 2020 gaan we, als er voldoende aanmeldingen komen, weer als begeleidingsgroep van verschillende leeftijden, met een groep pelgrims uit Heerlen en omstreken op reis naar Lourdes. De reis vindt dit jaar plaats van 8 t/m 13 september.

Wil je meer over deze reis weten, neem dan even contact met ons op.

Het ontstaan van de Lourdesreizen van Chrisko

Vanuit onze stichting is in 2013 het initiatief gekomen om aan te sluiten bij de Organisatie Limburgse Bedevaart om onze hulp aan te bieden bij de bedevaartgangers naar Lourdes. Onder begeleiding van verpleegkundigen uit onze eigen kring konden volwassenen en jongvolwassenen mee om gedurende een achttal dagen te helpen in Lourdes. Dit betekende concreet dat we overal waar nodig hand en spandiensten verrichten op aanwijzing van de bedevaartorganisatie. We begeleidden mensen in de rolstoel, maar verleenden ook zorg waar dat nodig is. We zongen met een minikoortje tijdens een ontspanningsmiddag voor de pelgrims en we brachten op de heen- en terugreis koffie en thee rond in de trein.

In 2013 was het de eerste keer dat we ons aansloten en wel van 31mei t/m 7 juni. Je kunt het reisverslagen teruglezen en de foto’s bekijken in het fotoalbum. Ook in 2014 waren we weer van de partij en gingen we met een groep van ongeveer twintig vrijwilligers, vaders, moeders, zoons, dochters, vrienden en vriendinnen van onze Jeugdkring mee op reis naar Lourdes van 30 mei tot 6 juni. De reis werd per trein of per bus afgelegd. In september werd er nog voor een tweede maal naar Lourdes afgereisd. En ook in 2015 waren we weer van de partij.

Het deed ons goed om op deze manier voor zieken en ouderen de reis naar Lourdes mee mogelijk te maken. Toch liet een droom om zelf een eigen groep op de Lourdesreis te begeleiden zich niet verdringen. In 2018 hebben we daarom als nieuw initiatief, na overleg met het Huis voor de Pelgrim en deken Bouman, voor het eerst een eigen groepsreis binnen de Limburgse bedevaart naar Lourdes georganiseerd. Veel ouderen en anderen die niet (meer) alleen op reis wilden gaan, gingen met ons mee. Naast een kleine groep begeleiders uit de oudere Chrisko-generatie, betrokken we op deze reizen ook een groep jongeren. Zo zijn we met drie generaties een week lang met elkaar opgetrokken en hebben samen deze Lourdesreis beleefd. Dat was zo’n mooie ervaring voor alle betrokkenen, dat we in 2019 opnieuw zo’n reis organiseerden. Van beide reizen kun je in de blogverslagen een compleet verslag teruglezen.

Lourdes bijdragen

Lees hieronder de laatste verslagen van onze Lourdes reizen

Lourdesreis 2019 – dag 6

Vandaag zouden we om 8.30 uur vanuit het hotel vertrekken richting het vliegveld. Dat hield in dat iedereen vandaag op tijd aan het ontbijt verscheen, …Lees verder »

Lourdesreis 2019 – dag 5

Vanochtend werden degenen die dat wilden om 8.30 uur in de Bernadettekerk verwacht en dat betekende dat we al vroeg aan het ontbijt zaten. Voor …Lees verder »

Lourdesreis 2019 – dag 4

Vanochtend konden we een uurtje langer slapen en daarom verschenen we, voor ons doen, uitgeslapen aan het ontbijt. Gisteravond hoorde Ensemble Chrisko dat ze vanochtend …Lees verder »

Lourdesreis 2019 – dag 3

Gisteravond smeerde het grootste gedeelte van onze groep de keel, omdat Marieke haar gitaar en de muziekboekjes tevoorschijn haalde. Zo oefenden we in een uur …Lees verder »

Lourdesreis 2019 – dag 2

In al vroegte werden we gewekt door de geur van vers gebakken croissants. Dat maakte het een stukje makkelijker om uit bed te komen en …Lees verder »