Samen aan de slag

Samen aan de slagWie zijn wij?

Onder de noemer ‘Samen aan de slag’ is er een klusgroep actief, bestaande uit enkele vaders en een groep jongeren.  Ook kennen wij een zaaggroep, bestaande uit vaders en een enkele moeder.

Wat doen wij?

Wij gaan aan de slag met onderhoudsklussen in onze (opslag) locatie of stellen ons beschikbaar om bij mensen thuis een klus aan te pakken. Op die manier worden meerdere doelen gediend. Niet alleen worden de klussen geklaard, maar tegelijkertijd worden vaardigheden overgedragen van ouderen naar jongeren, die in onze maatschappij op dit moment niet zo vanzelfsprekend meer overgedragen worden aan de nieuwe generatie.

Naast de klusgroep, is er een groep actief als ‘zaaggroep’, om de houten materialen die gebruikt worden bij andere activiteiten, zoals catechese, zomerkamp, vormelingendag en de kerst- en paasviering uit te zagen (en verder voor te bereiden, zoals schuren, vernissen, etc).

Waarom doen wij dat?

Door vaardigheden in de klusgroep bewust weer aan te leren, vergroten we de zelfredzaamheid van de betrokkenen én zorgen we ervoor dat deze vaardigheden via deze generatie later ook weer overgedragen kunnen worden op de volgende generaties. Denk hierbij aan vaardigheden zoals laminaat leggen, muren schilderen, metselwerk, etc. Deze klussen zijn leerzaam voor het verdere leven van de jongere in hun rol als man, vader en echtgenoot. Zij doen dit onder leiding van ervaren klussers en doe-het-zelvers. Het samen klussen bindt daardoor jong en oud. Het klussen is een zinvolle tijdsbesteding en geeft zin en betekenis in het leven van zowel de oudere als de jongere klusser. Tegelijkertijd houden we jongeren zo van de straat. Want terwijl we samen met de jongeren op weg zijn, trekken we niet alleen samen met hen op maar proberen we elkaar ook wederzijds naar een hoger plan te trekken.

Het zagen is een manier voor de mannen om met hun handen een bijdrage te leveren aan het catechesewerk van Chrisko. Daarnaast is het natuurlijk, zoals bij al onze activiteiten ook een moment van gemeenschapsvorming, wanneer zij in een koude garage samen werken aan de producten die gemaakt moeten worden.

Voor wie?

De klusgroep wordt ingezet bij hulpvragers vanuit project Papillon, maar we doen uiteraard ook klussen voor vrienden en bekenden waar nodig. De zaaggroep werkt voornamelijk in opdracht van Chrisko vóór Chrisko, maar ook worden catechesematerialen gezaagd voor scholen en andere  groepen.