30 Handen Nepal 2016 dag 6

Vanmorgen namen we de geleden schade op en bleken we met drie man minder te zijn dan gisteren. Mattie ligt echt in de lappenmand, hij heeft koorts en is tot niets in staat. Gijs kwam groen naar beneden met diarree en koorts en maakte dus al knarsentandend rechtsomkeer terug zijn bed in. En ook Shauny moest helaas besluiten thuis te blijven. De rest van de manschappen zat vanmorgen gewoon aan het ontbijt om zich op te laden om naar de school te vertrekken om verder te kunnen werken. In eerste instantie leek het alsof Janneke weer was opgeknapt en mee kon, maar vlak voor vertrek moest ze toch nog afhaken omdat ze buikpijn hield en diarree had. Dat betekende dat er vier man thuis bleven.
Op het ‘handje’ van vandaag stond de boodschap: ‘ Maak er iets moois van!’ Caro schreef precies wat we nu nodig hadden omdat we er toch wel een beetje tegenop zien om te gaan want door de afwezigheid van deze vier missen we wat van onze draagkracht.

Nepal 2016 Dag 6 Nepal 2016 Dag 6

Onszelf moed insprekend zaten we te wachten op het busje. Gelukkig wisten we toen nog niet dat er nog twee man zouden sneuvelen. Het liedje van de tien kleine negertjes was echt van toepassing. Want al na een paar kilometer van hotsen en botsen in ons busje trok ook Silvester groen weg. En dat terwijl wij de beste chauffeur ooit tot onze beschikking hebben. Hij loodst ons door dit gekrioel van toeterende auto’s, fietsers, scooters, voetgangers en dominante koeien, alsof het niets is. Ons is sowieso opgevallen dat toeteren hier in Nepal een totaal andere functie heeft dan in Nederland. Waar een toeter in Nederland al snel een uiting van ongeduld, agressie of irritatie is, wordt het toeteren hier in Nepal echt als communicatievorm gebruikt. Een toeter lijkt hier te zeggen: ‘Hallo, ik kom hier nu aan, let op mij, ik kom zo de hoek om…’

Nu ook Sil was afgevoerd bleef er in verhouding weinig brute kracht tot onze beschikking en moesten we slim zijn in plaats van sterk.

Nepal 2016 Dag 6

Zo hebben we dus onze tien paar overgebleven handen in elkaar geslagen met de werklui en maakten vele handen licht werk. Vandaag moesten in alle drie de klaslokaaltjes gaten van 1,53 m diep worden gegraven. In deze kuilen kunnen dan pilaren worden geplaatst die stevigheid zullen gaan bieden. Deze stevigheid is nodig zodat mogelijk wordt dat de zijwanden op de bovenverdieping kunnen worden gesloopt. Om het zand dat uit de gaten komt uit de lokalen te krijgen, maakten we een doorgeefsysteem.

Nepal 2016 Dag 6

In eerste instantie vonden de dorpsbewoners dit gek en stonden ze afwachtend te kijken wat die ‘rare Nederlanders’ nu weer deden. Maar na verloop van tijd voegden ze zich bij ons en gingen ze ons meehelpen. Ze moesten even wennen aan onze manier van werken. Maar we hebben dit toch vol proberen te houden omdat we anders fysiek te intensief bezig zouden zijn en dan zouden we met (nog meer) bosjes tegelijkertijd neervallen.

Nepal 2016 Dag 6 Nepal 2016 Dag 6

Vandaag was het een erg zonnige dag en dit, in combinatie met het buitenlandse eten, de hoge luchtvochtigheid en oververmoeidheid, maakte dat er nog een man down ging. De enige nog rechtopstaande mannelijke leden van ons waren Maarten en Stephan. Ook Maarten moest zich terugtrekken. Samen met Silvester probeerde hij een plekje te vinden waar ze RUSTIG konden wachten totdat we weer naar de stad terug zouden gaan. Maar dit bleek niet zo makkelijk omdat de kinderen steeds met hen wilden spelen.

Nepal 2016 Dag 6 Nepal 2016 Dag 6

De zieke kippen gingen dus een eindje verderop bij het noodgebouwtje een plekje zoeken in de veronderstelling dat het hier wel lekker rustig zou zijn. Maar niets bleek minder waar. In de buurt van het noodgebouwtje ligt een huis dat ook is ingestort als gevolg van de aardbeving. Met vereende krachten zijn de dorpsbewoners hier ook aan het bouwen. Dit werd op een heel primitieve wijze en handmatig gedaan. Hier beschikken ze namelijk niet over een super de luxe, volautomatische cementmolen. Er is hier zelfs geen kruiwagen die het verplaatsen van zand of cementkorrels zou vergemakkelijken. Diep respect voor deze mensen die op een ongelooflijk creatieve wijze met deze (voor ons) primitieve middelen toch veel voor elkaar krijgen.

Nepal 2016 Dag 6 Nepal 2016 Dag 6

Gelukkig was het mannelijke geslacht vandaag niet alleen vertegenwoordigd door Stephan maar hielpen ook Samir, Albert (door de lokale bevolking ook wel liefkozend ‘Ali Baba’ genoemd) en onze buschauffeur (Titra) weer mee. En heel speciaal was dat niet alleen de volwassen dorpsbewoners de handen uit de mouwen staken, maar ook de kinderen één voor één een plekje innamen in de kring van helpende handen.

Nepal 2016 Dag 6

Naarmate de dag vorderde kwamen er steeds meer kinderen bij. En omdat ze op het einde van onze werkdag overal stonden behalve waar ze moesten staan, gingen twee meisjes een spelletje met hen doen zodat wij de laatste werkzaamheden konden afmaken.

Nepal 2016 Dag 6

Wij presenteren u: ‘The last ones standing’.
Wij hebben vandaag in ieder geval weer bergen (zand) verzet. We zijn benieuwd hoe groot onze groep morgen zal zijn.