Geloof en vriendschap 2019

Zoals al vele jaren onze goede gewoonte is, hebben we ook dit jaar weer ‘ja’ gezegd tegen de uitnodiging van de gemeenschap Geloof en vriendschap om te komen zingen bij hun jaarlijkse viering in de Grote St. Jan in Hoensbroek. De leden van Geloof en vriendschap zorgden weer voor de lezingen, de voorbeden en een Mariahulde. Wij luisterden de mis op met een mix van onze eigen kerstliederen en traditionele kerstliederen. Tijdens de mis zijn er, zoveel jaar geleden, een aantal spontane situaties geweest die vanaf dat moment tradities geworden zijn. Zo komt één van de leden van Geloof en vriendschap onze dirigente Marieke altijd gedurende een (aantal) liedje(s) ondersteunen bij het dirigeren. Hij komt elk jaar weer met een echte dirigeerstok naar voren om zowel de koorleden als de mensen in de kerk te laten zien hoe ze moeten zingen en geloof het of niet… hij krijgt iedereen vol enthousiasme aan het zingen. Daarnaast was er dit jaar ook nog iemand in de kerk die ons met zijn blokfluit bijstond. De kerkvieringen met de leden van Geloof en vriendschap zijn elk jaar weer een feestje, juist door het enthousiasme waarmee we steeds begroet en ondersteund worden.

Hier houdt het echter niet bij op. Sinds een aantal jaren sluiten wij namelijk aan bij de kerstviering van Geloof en vriendschap. In een school, vlakbij de kerk, kunnen we dan terecht voor een broodje en een kop soep. Jaarlijks worden wij hier hartelijk welkom geheten en mengen de twee groepen zich.

Omdat we dit nu al zolang doen, is dit altijd een gezellige boel en zijn ook tijdens deze bijeenkomst tradities ontstaan. Zo zingen we na de gezellige maaltijd altijd de traditionele kerstliedjes en enthousiast worden er dan vele solo’s gezongen.

Een andere traditie is het vieren en toezingen van de jarigen van de afgelopen maand. Dit jaar was dit even extra bijzonder, wij hadden namelijk een jarige in ons midden: Valerie. Zij vierde precies die dag haar 22ste verjaardag en werd daarom door iedereen van harte toegezongen. Tot haar grote verrassing kreeg ze daarna zelfs een cadeautje aangeboden van de voorzitter van Geloof en vriendschap.

Voordat wij vertrokken besteeg het Shantykoor Schinveld nog het podium. Zij vergrootten met hun eigen specifieke geluid en repertoire de gezelligheid en de kerstsfeer nog meer. En ook zij kregen versterking van een extra dirigent en van een fluitist.

Hierna namen we afscheid. Voor ons zat de dag er echter nog niet op. Sinds een aantal jaren plakken wij hier namelijk, uit praktische overwegingen, een repetitie van ons eigen koor aan vast in de Martinusschool in Welten. Dat moet ook wel, want op 24 december speelt onze jeugd weer een nieuwe variant van het kerstspel en zingen we als koor in de gezinsmis om 19.00 uur in de Pancratiuskerk. Aan het einde van de repetitie kregen we een heerlijke kop soep, die Susha, een van de koorleden, voor de hele groep had gemaakt. Het was een Indiase soep en er waren veel koorleden die voor een tweede kopje soep nog even terugliepen naar Michael, de man van Susha.

Wie dat wilde, kon ook nog blijven voor een lekker frietje en pas daarna ging iedereen weer naar huis. Er zullen nog veel repetitiemomenten voor kerst volgen, zodat we weer geroutineerd en vol overtuiging het Kerstverhaal over kunnen brengen aan de kerkbezoekers. Wie er op 24 december niet bij kan zijn, maar wel graag het kerstspel wil zien, krijgt een tweede kans op 25 december. Op eerste kerstdag spelen we namelijk hetzelfde kerstspel in de mis om 10.00 uur in de St. Martinuskerk in Welten.