Team Chrisko speelt Flexiforum Cup

De Firma Koster Industrials, huurder in Flexiforum, kwam met het lumineuze idee om een bedrijvenvoetbaltoernooi te organiseren. Omdat Flexiforum ook de plek is waar Chrisko gebruik maakt van de grasvelden, voor onze sportactiviteit in de zomermaanden en bovendien iemand van ons daar zijn werkplek heeft, waren we met Chrisko van harte welkom om ook deel te nemen aan het toernooi.

Afgelopen zaterdag 14 mei was het zover. Het was voor onze mannen voor het eerst dat ze een toernooi zouden spelen. Al vele jaren voetbalt dit vriendenclubje op de maandagavond, maar dat doen we bijna altijd onder elkaar. Behalve natuurlijk als we een wedstrijdje spelen tegen de studenten van de priesteropleiding Rolduc. Daarover hebben jullie eerder wel eens een verslag kunnen lezen. Het is heerlijk om eenmaal per week je lekker uit te leven op het voetbalveld, maar de verplichting van trainen en competitiespelen past niet in het actieve leven dat de meesten van ons hebben. Denk bijvoorbeeld aan werk, gezin, vaderschap en de Chrisko activiteiten waar menigeen zich voor inzet. Maar een keer een uitstapje zoals de Flexiforum Cup daar zeggen we geen nee tegen, zeker aangezien dit om een goed doel ging: het inschrijfgeld van alle teams zou als totaalbedrag worden gedoneerd aan Voedselbank Limburg, iets wat bij onze stichting, óók een ANBI, natuurlijk heel goed past. Daarmee werd in de aanloop al de toon gezet voor het toernooi: het sociale karakter en de verbinding stonden voorop. Het werd een sportieve activiteit op een heerlijk zonnige dag. En zo gingen uiteindelijk dertien gemotiveerde teams verdeeld over 3 poules met elkaar de strijd aan. De teams toonden inzet en sportiviteit, maar ook de gezelligheid was belangrijk.

Er had ook een damesteam van KVC Oranje ingeschreven en dat werd de eerste tegenstander voor Team Chrisko. Het was wel even wennen om tegenover dames te staan. Maar de mannen hebben zich als gentlemen gedragen. Er werd op gepaste afstand gespeeld en het werd al gauw duidelijk dat onze mannen goed op elkaar ingespeeld waren. Al snel kon er gescoord worden. Met een score van 6 – 0 was de eerste buit binnen.

De tweede wedstrijd werd een heel ander verhaal. Tegen Stichting Popmuziek Kerkrade werd het een stevige strijd om een doelpunt te kunnen maken. Het bleek een fysiek sterke tegenstander te zijn, die de duels niet schuwde. Ook dat was weer even wennen. We lieten ons niet aan de kant zetten, maar tot een doelpunt kwam het in deze wedstrijd niet. Na het doelpuntloze spel werden met respect voor elkaar de handen geschud. Enkele van de ‘voetbalvrouwen’ die langs de kant zaten keken ernaar en waren tevreden over de sportieve prestaties van hun mannen.

De derde wedstrijd was tegen Plintos, een organisatie die zich inzet voor jongeren. Zij hadden deze jongeren dan ook in hun team opgenomen. Het was duidelijk dat meedoen voor hen belangrijker was dan winnen. Ondanks het grote verschil in vaardigheid, speelden we een leuke wedstrijd, waarbij ieder in zijn waarde werd gelaten. Het team van Plintos was, net als wij, blij over de manier waarop we samen deze wedstrijd gespeeld hadden.

Ook de volgende wedstrijd werd gewonnen, met 4 – 1, en daarmee was het ons team gelukt om als poulewinnaar de knock-out fase in te gaan. Er werd in de kwartfinale gespeeld tegen Howicon uit Elsloo. Het werd een wedstrijd van erop of eronder. We kwamen in de eerste helft met 1-0 voor, een mooi doelpunt van Jonathan. Maar na de rust kwamen we al snel op een 1-2 achterstand en daarmee leek het toernooi tot een vroegtijdig einde te komen voor Chrisko. Maar na een goed uitgespeelde aanval lukte het Thijme om de score in evenwicht te brengen: 2 -2.

We hoopten in de reguliere speeltijd de wedstrijd nog naar ons toe te trekken, want bij een gelijkspel stonden penalty’s op het programma. En dat laatste gebeurde, want het bleef gelijkspel. Tijdens enkele zenuwslopende minuten moest ieder team 3 penalty’s nemen. Voor Chrisko zouden Levi, Ben en Teun deze taak op zich nemen. Omdat het alleen Levi lukte om de doelman te verschalken, was het Howicon die met twee gescoorde penalty’s door mocht naar de halve finale.

De teleurstelling was duidelijk merkbaar, ook bij coach Theo die tijdens de wedstrijd al erg fanatiek langs de kant had gestaan. Als sporter kruipt het bloed nog altijd waar het niet gaan kan. Natuurlijk werd er meteen na de wedstrijd op sportieve wijze handen geschud met de tegenstander. Verliezen, maar vooral ook kunnen verliezen hoort nu eenmaal bij het spel, maar ook bij het leven. Daarin kan het sporten een goede leerschool zijn. Toch heeft uiteindelijk niet alleen Howicon het toernooi gewonnen, maar voelden alle deelnemers zich deze dag op hun eigen gebied een winnaar. Ook de Voedselbank Limburg was een winnaar, want deze dag heeft hen het mooie bedrag van €1750,- opgeleverd.

Met een laatste drankje werd deze fijne voetbaldag door ons team broederlijk afgesloten. En als de vraag gesteld wordt of de Flexiforum Cup een blijvertje moet worden, zullen wij wat Team Chrisko betreft met een volmondig ‘ja’ antwoorden.

Onze jongste supporter … hij keek ernaar en wat zal hij gedacht hebben…? Papa, wanneer mag ik meedoen?!